In het land proberen beweeg- en zorg professionals ouders zo goed mogelijk te betrekken, bij de inzet van interventies. Wie de ouder voor zich wint, heeft het kind. In Zuid-Limburg is de GGD in samenwerking met diverse partners en het onderwijs werkzaam de ouders te betrekken. Het Health Development Institute ging in gesprek met Marco Reumkens (projectleider Gezonde School van de Toekomst).
De Gezonde Basisschool van de Toekomst is een programma dat gebaseerd is op 3 pijlers:
Verder hebben de kinderen gedurende de hele dag de mogelijkheid om water te drinken uit bidons. Ook het schoolbeleid ten aanzien van traktaties is op de schop gegaan. Vanaf het schooljaar 2016/2017 wordt er niet meer getrakteerd; er is wel nog aandacht voor de jarige in de klas.
De belangrijkste doelstelling is om ervoor te zorgen dat kinderen gezonder opgroeien en lekkerder in hun vel zitten, daardoor beter presteren en minder vaak ziek zijn. Op die manier kunnen zij zich ontwikkelen tot gezonde(re) en vitale(re) volwassenen. Er nemen momenteel 275 kinderen deel aan het programma.
De gedachte hierachter is dat je verandering alleen kunt bewerkstelligen als de betrokkenen het nut ervan gaan inzien. Dat geldt zowel voor ouders als voor de leerkrachten. Door hen in te laten zien dat we als school nu écht zelf aan het stuur van een verandering konden gaan zitten.
Belangrijkste ingrediënt is het direct betrekken van ouders bij het hele proces. Door op verschillende manieren in contact te treden met ouders (klankbordgroep, werkgroep, koffie-uurtje, kijkmomenten, ouderavond, informeren via online communicatiesysteem Isy, etc.), wisten zij vanaf het begin wat onze doelstelling was. Ook hebben wij veel energie gestoken in het voeren van (individuele) gesprekken met ouders die kritisch waren of ouders die vragen hadden. Desondanks blijft het ook na 4 jaar lastig om de mensen te bereiken die je het liefst zou willen bereiken.
Het lastigste aspect is om de ouders die het het hardst nodig hebben te bereiken. Deze groep mensen denkt namelijk oprecht dat de manier waarop zij leven gezond is. Ze hebben vaak geen enkel idee hoe slecht bepaalde producten voor hun kinderen zijn en hoe groot het belang is van voldoende beweging. Daarom proberen we hen te bereiken via hun kinderen. Dat vergt jaren, misschien wel een generatie.