Praktijk
December 17, 2024

Ervaringen en inzichten met de MQ Scan in het onderwijs: interview met docent en studenten

Ontdek hoe het MBO College Poort het gebruik van de MQ Scan in hun onderwijs heeft geïntegreerd. Lees het interview met docent Edwin Vermeulen over de implementatie van de MQ Scan in de sport- en bewegingsopleiding. Ook delen studenten Chris en Mick hun ervaringen en perspectieven op het gebruik van de MQ Scan en het Athletic Skills Model in hun opleiding en toekomstige carrières als beweegprofessionals.

Ervaringen en inzichten met de MQ Scan in het onderwijs: interview met docent en studenten

Interview met Edwin Vermeulen, docent van het MBO College Poort

Wat heeft ertoe geleid dat jullie het gebruik van de MQ Scan aanleren aan jullie studenten?

Vanuit de opleiding sport en bewegen zijn we begonnen met het aanbieden van de MBO module ASM als een keuzedeel in de opleiding. Studenten moeten in totaal 4 keuzedelen volgen om te kunnen diplomeren en om zo naar eigen keuze te specialiseren. De MBO module ASM is hier één van de keuzes geworden. Dit biedt voor de studenten een mogelijkheid om hun ASM-Advanced licentie te behalen. Binnen deze methodiek wordt er ook aandacht geven aan hoe je dan de motorische vaardigheden kan meten. Daarom laten we de studenten graag kennis maken met de MQ Scan.

Waarom hebben jullie de ASM-methode in deze keuzedelen plaats laten vinden?

We proberen door middel van het behalen van de ASM- Advanced Licentie ervoor te zorgen dat de studenten een erkende licentie hebben om mee het werkveld in te gaan. Tevens kunnen zij echt een meerwaarde vormen voor de verschillende doelgroepen in ons werkveld. Momenteel is Yordi Vermaat, Education Manager ASM Academy, bezig om dit keuzedeel nog beter op de kaart te zetten middels een op het ASM afgestemd keuzedeel examen. Momenteel maken we in het pilot traject nog gebruik van twee andere keuzedeel examens.

Hoe wordt de MQ Scan toegepast in de lessenreeks van de ASM-methode?

Eerst laten we de studenten kennis maken met de gedachte achter de scan en wat de wetenschap achter de scan is. Dit doen we zodat de studenten goed begrijpen wat de meerwaarde van een vaardigheidstest kan zijn. Afgelopen dinsdag (lees 2 maart) hebben de studenten aan de hand van de MQ Scan App in kleine groepjes zelf de drie verschillende banen met precisie uitgezet en heb ik erbij uitgelegd waar op gelet moet worden bij het afnemen van de scan. Daarna hebben de studenten de test onderling afgenomen en zo ook zelf MQ-baan ervaren.

Wat is je ervaring met het afnemen van de MQ Scan?

Toen ik zelf actief was als docent bewegingsonderwijs in het cluster4 was de MQ scan nog niet voor handen. Als docent heb ik hem dus niet afgenomen met mijn eigen basisschoolleerlingen. Maar via de AKT-sportdagen, die wij al 6 jaar samen met partners in Almere mede morgen organiseren, ben ik er mee in aanraking gekomen. Voor onze stad is het een enorme bron van waardevolle data op basis waarvan op gemeentelijk niveau belangrijke beslissingen worden genomen m.b.t. bewegen in het onderwijs en de openbare ruimte. Sinds de eerste versie van de MQ Scan meten we jaarlijks duizenden kinderen in Almere. Daarmee monitoren we het sportbeleid en dragen onze studenten bij aan gedegen onderbouwd nieuw beweegbeleid. Binnen deze dagen merkte ik wel dat de studenten het leuk vinden om de test af te nemen omdat ze toch graag in de praktijk bezig zijn en het iets nieuws voor hen is.

“Door middel van de MBO module ASM kunnen de studenten een erkende licentie behalen waarmee ze sterker in het werkveld staan”

Interview met Mick & Chris, de studenten aan het woord

Waarom heb je gekozen voor ASM-methode als keuzevak?

Chris: Ik heb gekozen voor ASM, omdat het een nieuwe verfrissende kijk heeft op de sportwereld. Daarnaast heb ik het gekozen omdat mijn oude studiecoach het mij aanraadde. Vervolgens bekeek ik een paar video’s van ASM op YouTube, en ik was verkocht! Het sprak me erg aan en daarom wilde ik mij er graag in gaan specialiseren.

Mick: Ik heb gekozen voor het keuzedeel ASM omdat ik graag mijn vaardigheden als lesgever wil verbreden. Ik zag het Athletic Skills Model als een perfecte kans om dit te doen. De manier waarop ASM over beweging denkt trok mij erg aan in het keuzedeel. Ik ben ervan overtuigd dat de ASM-methode een grote rol gaat spelen in de toekomst als het gaat om bewegen. Niet alleen op de basisscholen, maar ook bij volwassenen.

Wat vind je van de bijdrage van de MQ Scan binnen deze lessenreeks?

Chris: Het is een mooie mogelijkheid om te kijken hoe de sporters die ik train er motorisch gezien voor staan. Ik kan de test 2x afnemen, 1x in het begin van het seizoen en 1x aan het einde van het seizoen. Dit is perfect om te kijken of mijn spelers zich daadwerkelijk motorisch ontwikkeld hebben binnen mijn lessenreeks.

Mick: Ik vind dat de MQ Scan veel informatie over sporters kan opleveren. Het is een vaardigheidstest die kinderen uitdaagt om hun best te doen en zichzelf te verbeteren. Lange termijn doelstellingen kun beter geformuleerd worden door middel van de MQ Scan.

Hoe vond je het om de MQ Scan af te nemen?

Chris: Ik vond het erg interessant en leuk om af te nemen. De mobiele App is erg overzichtelijk en het was makkelijk om de resultaten erin te verwerken.

Mick: Zelf vond ik het leuk om de MQ scan af te nemen en mijn eigen motorische vaardigheden te testen. Ik merkte dat de deelnemers gemotiveerd werden om de beste tijd neer te zetten. Dit zorgde voor een gezonde rivaliteit.

Als de erkende ASM- licentie hebt behaald en op een school gaat werken ga je dan aan de slag met de MQ Scan?

Chris: Ja, lijkt mij zeer leuk om te doen. Het is een overzichtelijke app en een mooie mogelijkheid om te kijken op welk niveau de motoriek van de leerlingen ligt.

Mick: Als ik mijn ASM-licentie heb behaald en als ik op een school zou gaan werken ga ik zeker aan de slag gaan met de MQ Scan. Zoals ik al eerder beschreef ben ik van mening dat deze veel kan bijdragen aan het formuleren van motorische doelstellingen, maar ook bij het in kaart brengen van de beginsituatie.

Wat zou je als toekomstig beweegprofessional de gemeentes/scholen/organisaties adviseren als het gaat om de MQ Scan? Hoe zouden ze aan de slag kunnen met de scores?

Chris: Het zou mooi zijn als de MQ Scan grootschalig zou worden uitgevoerd in alle gemeentes. Dit zodat er een duidelijk beeld komt van het motorische niveau van alle basisschoolkinderen. Op basis van de uitslag kunnen de gemeentes, scholen en organisaties dan gepaste acties ondernemen om de motoriek te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld meer sportstimuleringsactiviteiten in de buurt organiseren.

Mick: Ik zou gemeenten adviseren om de MQ Scan te hanteren op scholen. Door deze aan het begin en het eind van het jaar te doen, kan de lesgever een goed beeld krijgen over zijn of haar lessenreeks. Hij/zij zal duidelijk kunnen zien of de lessen effect hebben gehad op de deelnemers. Ook kan er met de landelijke resultaten gekeken worden naar hoe goed er wordt gescoord. Vanuit hier kunnen normtabellen gemaakt worden die ervoor zorgen dat leraren meer inspelen op de individuele deelnemer. Leerlingen die minder goed scoren hebben meer aandacht nodig en kunnen beter begeleid worden.