Actueel
May 19, 2025

De school waar stilzitten taboe is: hoe Robs dynamische aanpak leidde tot één van de sportiefste basisscholen van Nederland

Wij spraken Rob Heidenreich – ooit gymleraar, nu al twintig jaar directeur van basisschool Het Lichtpunt. Zijn missie? Geen kind langer dan een half uur stil laten zitten. Hoe hij dat voor elkaar kreeg en waarom zijn school nu bekendstaat om dynamisch onderwijs? Lees verder!

 De school waar stilzitten taboe is: hoe Robs dynamische aanpak leidde tot één van de sportiefste basisscholen van Nederland

Rob Heidenreich begon ooit als vakleerkracht gymnastiek in Den Haag. Inmiddels is hij al meer dan twintig jaar directeur van basisschool Het Lichtpunt. Onder zijn leiding transformeerde deze school tot een voorbeeld van dynamisch onderwijs. Maar hoe kwam deze gymleraar terecht in de functie directeur en hoe zorgde hij ervoor dat beweging op zijn school centraal staat?

Van gymzaal naar bewegen in en rondom de school

Rob begon zijn carrière simpelweg omdat hij gym leuk vond. Na jarenlang met plezier gymles gegeven te hebben op verschillende basisscholen in Den Haag, vroeg een van de directeuren hem om de hele week op school aanwezig te zijn. Daarom besloot hij om naast zijn werk als vakleerkracht ook de pabo te volgen. Al snel volgde de vraag of hij niet eens over directeurschap wilde nadenken.Hoewel hij daar zelf nooit bij stil had gestaan, greep hij na een jaar oriënteren de kans toch aan. "Ik wilde dat best doen, maar wel op voorwaarde dat mijn school écht iets bijzonders zou zijn. Geen gewone basisschool waar alleen taal en rekenen centraal staan."

De kracht van beweging

Met zijn achtergrond in gymnastiek wist Rob precies wat hij wilde: een dynamische schooldag waarin kinderen niet langer dan een half uur stilzitten. Dit betekent niet alleen veel gymlessen, maar vooral veel beweging tussendoor. Energizers, beweegmomenten tijdens en tussen lessen, en vooral goed georganiseerd buitenspelen. Rob legt uit: "Bij ons zitten kleuters niet uren op stoeltjes. Wij hebben er maar zes in het lokaal, terwijl er dertig kleuters zijn. Wij kiezen er aan de voorkant al voor dat ze op een natuurlijke manier kunnen spelen en werken."

Rob vertelt enthousiast over de extra vakleerkrachten gymnastiek die hij heeft ingezet:"Inmiddels heb ik 2,4 FTE aan vakleerkrachten. Twee fulltimers en één collega die twee dagen in de week werkt. Zij geven niet alleen reguliere gymlessen, maar begeleiden ook het buitenspelen volgens de methodiek Beweeg Wijs en verzorgen extra hulp bij bewegingsactiviteiten en fijn motorische activiteiten in ons motor- en learning laboratorium."

Een ander belangrijk onderdeel van Robs dynamische schooldag is de Daily Mile. "De Daily Mile werkt supergoed. Dat is een wandeling door de wijk van ongeveer een kwartiertje, die we een aantal keer per week met de groepen 3 t/m 8. Dit zorgt ervoor dat kinderen even uit hun klaslokaal komen, hun hoofd leegmaken en daarna weer fris en gemotiveerd aan het werk kunnen," zegt Rob.

Naast het motor- en learning laboratorium, waar motoriek en fijn motorische activiteiten worden gecombineerd, wordt er ook buiten op het leerplein regelmatig bewegend geleerd, zoals bewegend rekenen. Rob benadrukt: "Dit is echt de laatste fase van ons beweegprogramma, omdat bewegend leren best complex is. Het vraagt veel voorbereiding en differentiatie. Daarom adviseren wij andere scholen om eerst simpele beweegmomenten goed te integreren voordat ze aan bewegend leren beginnen."

Hoe zorg je voor goede borging?

Rob geeft aan dat het cruciaal is om bewegen goed te borgen binnen de schooldag. Zijn tips zijn duidelijk:

  • "Ga altijd naar buiten, ook als het regent of koud is."
  • "Zorg ervoor dat ruimtes zoals speellokalen beschikbaar blijven voor beweging en laat activiteiten zoals schoolfotografie of thema-evenementen hier niet standaard plaatsvinden."
  • "Geef als personeel elke dag het goede voorbeeld, Teach what you preach, ook bijvoorbeeld op vergaderingen en studiedagen van het eigen personeel."

Robs praktische tips voor scholen

Rob heeft duidelijke en praktische adviezen voor scholen die willen starten met een dynamische schooldag:

  • Mindset eerst: "Zorg ervoor dat je écht vind dat bewegen belangrijk is. Maak keuzes vanuit die overtuiging."
  • Start klein: "Begin met eenvoudige dingen zoals dagelijkse energizers en regelmatig goed buitenspelen. Ga pas later aan de slag met complexere dingen zoals bewegend leren."
  • Creëer een beweegteam: "Zorg voor enthousiaste collega's die het bewegen continu onder de aandacht brengen en ondersteunen."
  • Professionalisering: "Zorg voor jaarlijks terugkerende studiedagen rondom het thema dynamische schooldag."

Pedagogisch klimaat en klassenmanagement

Rob benadrukt daarnaast nog dat twee zaken essentieel zijn om een dynamische schooldag succesvol te laten verlopen: een goed pedagogisch klimaat en sterk klassenmanagement. "Soms hebben leerkrachten weerstand tegen beweging, omdat het dan onrustig kan worden. Maar als dat gebeurt, ligt het meestal niet aan het bewegen zelf, maar aan het klassenmanagement of het pedagogisch klimaat in de klas. Als leerkrachten duidelijk structuur bieden en zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving, wordt bewegen juist een positieve ervaring voor iedereen."

Succesvol en gelukkig

Rob benadrukt dat zijn aanpak niet alleen tot betere prestaties leidt, maar vooral ook tot gelukkigere kinderen en leerkrachten. "Als kinderen lekker in hun vel zitten, leren ze beter. En als je als leerkracht even een potje voetbal meespeelt, bouw je aan een geweldige band. Kinderen gaan daarna vanzelf harder aan het werk."

Hij sluit af met een duidelijk advies voor beleidsmakers en schoolleiders: "Ga eens kijken hoe het eruitziet bij scholen die al met dynamisch onderwijs werken. Kom langs, ervaar het zelf. Ik weet zeker: als je ziet wat het oplevert, wil je nooit meer terug naar een traditionele, statische schooldag."