Ontdek hoe de MQ Scan wordt toegepast in het LO-onderwijs in de gemeente Bergen op Zoom, verteld door Niels van de F!TFabriek. Leer hoe deze scan helpt bij het verbeteren van de motorische ontwikkeling tijdens gymlessen en welke waardevolle inzichten het biedt voor het beleid.
Niels legt uit hoe hij de MQ Scan inzet om tijdens de gymles de motorische ontwikkeling naar een hoger niveau te krijgen.
Vanuit welke gedachte hebben jullie besloten om de motoriek binnen jullie gemeente in kaart te brengen?
“Vanuit de F!TFabriek zijn wij gestart met de MQ-Scan, omdat wij enerzijds inzichtelijk willen maken wat de ondersteuning van de gymlessen oplevert t.a.v. de motoriek van de kinderen. Daarnaast geeft het ons inzicht hoe de motoriek op de basisschool zich ontwikkelt.’
Welke plek heeft MQ-Scan gekregen binnen het beleid?
‘Wij zetten de MQ-scan in met het doel om inzicht te krijgen in de motoriek van de kinderen, om hier vervolgens op door te pakken. Uiteindelijk is het zaak om middels de gymles de motorische ontwikkeling naar een hoger niveau te krijgen. De verkregen inzichten zijn bijvoorbeeld gebruikt om een kritische blik te werpen naar welke aanpak voor welke school effectief is en waar er meer aandacht aan besteedt moet worden.’
Welke inzichten hebben jullie tot op heden verkregen die hebben bijgedragen aan het beleid?
‘De eerste resultaten werden pas zichtbaar aan het eind van het schooljaar toen we de tweede scan uitvoerde. Hierin zagen we een positieve toename in de motoriek t.o.v. het begin van het schooljaar. Dit zorgde bij de medewerkers voor een positief gevoel! Deze inzichten van de MQ Scan hebben wij gedeeld met de gemeente en de scholen en dit leverde heel veel goodwill op over het werk dat wij binnen het basisonderwijs doen.’
Nu je deze eerste inzichten hebt, welke tip als ervaringsdeskundige
zou jij dan willen delen met collega’s in het land?
‘Heel simpel, meten is weten. Door de inzichten in motoriek gecombineerd met BMI-cijfers heb je een mooi inzicht in de gezondheid van kinderen. De AVG maakt het echter wel een stuk lastiger om deze data te mogen gebruiken, maar vanaf volgend schooljaar gaan wij dit op laten nemen in het schoolprogramma. Op die manier zijn hier veel minder administratieve handelingen voor nodig zijn.’Welke inzichten hebben jullie tot op heden verkregen die hebben bijgedragen aan het beleid?